San Francisco en Sausalito

1 augustus 2018 - Sausalito, California, Verenigde Staten

Omdat we tijdig in Pioneer zijn vertrokken, waar we begrepen hebben dat er inmiddels 20 bosbranden zijn in California (gelukkig niet in de buurt van de plaatsen waar wij nog gaan komen), komen we al vroeg aan in San Francisco via de San Francisco- Oakland Bay Bridge over de baai van San Francisco waarvan je een prachtig uitzicht hebt op de skyline van San Francisco. We besluiten eerst San Francisco in te gaan en pas ‘s avonds door de rijden naar ons hostel in Sausalito aan de noord kant van San Francisco.

Eerst zijn we naar Pier 39 en Fishermans Wharf gegaan. Bij Pier 39 lagen tien tallen zeeleeuwen heerlijk te zonnen op vlonders aan de pier. Grappig gezicht. Demannetjes waren aan het strijden wie bij welke vrouwtjes mocht liggen en duwde elkaar van de vlonders af. Bij Fishermans Warff was het vooral koud. Het was een krappe 17 graden. Gelukkig wel zonnig. Hiervandaan hadden we goed zicht op Alcatraz.

Om het warm te krijgen hebben we veel gelopen en warm krijgen op de stijle straten van San Francisco is niet moeilijk. Het is continue klimmen en dalen. Veel mensen kwamen met de kabeltram voorbij, welke werkt met een soort tandwielsysteem in de grond, waaraan de tram gehaakt wordt en welke met hendels handmatig bediend wordt. Echt oud maar werkt prima.

We zijn naar Lombard Street gegaan een zeer stijl weggetje met 8 haarspeldbochten en daarmee de bochtigste straat ter wereld. Vandaar uit zijn we naar Union Square gegaan om nog wat te winkelen voor de thuisblijvers. Vlak hierbij lag Chinatown waar we in een kleine zaak gegeten hebben met alleen plaatselijke Chinezen. We waren echt de buitenlanders maar hebben heerlijk gegeten en de overschot meegenomen voor de lunch de volgende dag. Hierna hebben we de auto opgezocht en doorgereden via de Golden Gate Bridge naar het HI Marin Headlands Hostel in Sausalito, waarmee we de Coast tot Coast route hebben volbracht. De kinderen moesten wel even slikken toen ze in het hoofdgebouw waar we moesten inchecken zagen dat een hoop mannen bij elkaar op kamers in stapelbedden lagen, sommige zagen er naar hun idee uit als zwervers. Gelukkig lagen we in een ander gebouw op een familie kamer met voor de ouders een dubbelend en voor de rest enkele wel allemaal in stapelbedvorm. Wel zijn er gezamenlijke keuken met koelkast, badkamers, wc en woon- en eetkamer. Het is erg gehorig en vanaf 22.30 uur moet het stil zijn. Het is een beetje als op kamers of bij defensie echter voor de kids even slikken en aanpassen. Men blijft het een soort daklozen opvang vinden maar dan zonder gratis eten.

De volgende morgen is iedereen vroeg wakker omdat er vele mensen al rondlopen in het gebouw en je dit erg goed kunt horen. Wel lekker dan kunne we rustig opstarten en een hoop bekijken. Eerst gaan we naar het stadje Sausalito op zoek naar een winkel. Deze hebben we gevonden echter met had geen gekoelde producten. Het uitzicht op de Golden gate bridge was vanuit het kustdorpje mooi geweest als het niet mistig was geweest. We besluiten op de dag van vertrek terug te komen, alvorens die dag naar Cindy (een collega van Carola, welke een jaar in San José woont vanwege het werk van haar man, en welke de eerste aanleiding voor deze reis was) te rijden.

We rijden terug naar het hostel en eten daar als lunch de Chinees op die de dag ervoor over was. Nog steeds lekker. Hierna gaan we via de Golden gate bridge welke nog steeds in de mist ligt terug naar San Francisco. Het is nog steeds koud voor ons gevoel. Zo’n graad of 15 met weinig zon in tegenstelling van de ruim 40 graden van de laatste dagen.

We gaan eerst naar the Palace of fine arts. Een prachtig bouwwerk en park in de buitenlucht. Van daaruit gaan we naar de Japanese Tea garden in het Golden Gate park. Gezien de muziek liefhebbers zijn we daarna naar Amoeba Music gegaan. Helaas was het een zeer grote muziekboek met alleen maar platen en dvd’s. Gelukkig was aan de overkant van de zaak een grote biologische supermarkt waar we alsnog boodschappen konden doen.

Voor de nodige ontspanning van Dennis en Jop zijn we daarna naar Seward Street Slides gegaan daar kun je met een stuk karton naar beneden glijden in een minipark van een stijle betonnen glijbaan.

Om wat kunst mee te krijgen zijn we naar Mission District gegaan om muurkunst te bekijken. Zaten echt mooie muurschilderingen bij.

Al snel waren we bij het volgende nl. Het Stadhuis (cityhall) van San Francisco. De koepel leek meer op een kerk. Erg mooi.

Vanuit het parkje voor de Painted Ladies hadden we het mooiste uit zicht op de skyline van San Francisco. De Painted Ladies zelf waren een mooie serie huisjes.

Om nog even uit te waaien zijn we naar Ocean Beach gegaan, het strand van San Francisco aan de stille oceaan. Het zand was donker van kleur en het water erg koud, maar dat mocht de pret niet drukken. Vlakbij het strand hebben we heerlijk gegeten bij Beachside. We waren net op tijd om de zon achter de wolken te zien verdwijnen of misschien toch niet aangezien Amber net te laat was om een foto te maken. Er komen nog meer kansen omdat we deze laatste week aan de westkust blijven. Gelukkig wel steeds meer naar het zuiden dus weer warmer.

1. Rian:
    2 augustus 2018
    Brr ik krijg het koud als ik lees dat het maar 18 graden is. Hier in Brabant krijgen we weer een hittegolf. Ook ben ik benieuwd naar de foto’s van de zeeleeuwen.
  2. Joke Vorstenbosch:
    2 augustus 2018
    Hoi hoi.
    Wat is jullie reis geweldig dit gedeelte kennen wij ook toen wij in Amerika waren. Veel plezier en geniet ervan.
    Groetjes van ons Toon en Joke.