Yosemite en Pioneer

30 juli 2018 - Pioneer, Verenigde Staten

Na een heerlijk ontbijt van eieren en pancakes bij een Mexicaans restaurant in Bishop gingen we op weg naar Yosemite National Park. Een park met meren en veel bomen. Daarnaast komen in dit park ook beren voor. Hierop hebben we ons ingelezen, mochten we ze tegenkomen moeten we ons groot maken en veel lawaai maken.

De dag ervoor van Death Valley naar Bischop was het zicht slecht en dachten we dat er een soort smog hing waardoor de toppen van de bergen niet zichtbaar waren. Helaas bleek bij het nakijken van looproutes in Yosemite dat het ging om rook van een grote bosbrand te weten de Ferguson fier. De brand loopt tot de zuid west kant van Yosemite. Hierdoor was de zuid kant van het park niet bereikbaar ook Yosemite Village niet. Gelukkig hadden we vooraf al besloten via de Tioga Pass te rijden aan de noord kant en daar de Tuolumne Grove Trailhead te gaan lopen. Een round trip van 4 km. In het park aangekomen was het nog maar de vraag of het mogelijk zou zijn. De rook werd steeds dikker en er dwarrelde ook roet naar beneden. Gelukkig viel het op de plaats van bestemming mee en kwam de zon weer tevoorschijn. Het rook wel naar kampvuur maar dat mocht de pret niet drukken. De trail was indrukwekkend. De  Sequoias waren al honderden jaren oud en echt heel dik. Bij 1 was er een opening in gezaagd waar vroeger paard en wagen doorheen kon. Een Sequoiazaadje heeft vuur nodig om te kunnen ontkiemen daarom wordt er een gecontroleerde bosbrand veroorzaakt. Vreemd als je bedenkt dat er op redelijk korte afstand een grote echt bosbrand woedt die nog niet bestreden is. Een sequoiaboom bevat zoveel water en de naalden zitten zo hoog in de boom dat deze over het algemeen een bosbrand kan doorstaan. Vandaar dat de bomen al honderden jaren hebben overleefd. Helaas zijn we geen beren tegen gekomen en door de nog steeds aanwezige rook besluiten we verder geen wandeling te ondernemen en door te rijden naar ons overnachtings Airb&b in Pioneer om daar te gaan BBQ’en. De Airb&b is een schattig huisje in het bos. Amy onze gastvrouw laat ons keurig opgemaakte bedden zien welke we de volgende dag weer precies hetzelfde opgemaakt moeten hebben ook moeten we op een bepaalde manier schoonmaken en mogen niet met schoenen naar buiten. streng hoor. Bijna militaire precisie. Niettemin ‘s avonds heerlijk buiten gezeten. Niet te laat zodat we de volgende dag tijdig kunnen vertrekken naar San Francisco.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade